Subject: Ed: Terviseameti 02.05.2025 kirjas nr 9.3-2/25/2563-2 toodud tingimuslikust kooskõlastusest
From: "Liis Kukk" <[email-masked]>
To: "TA Info" <[email-masked]>
Date: Tue, 13 May 2025 10:52:02 +0300

Palun kiri registreerida

Liis Kukk

vaneminspektor (keskkonnatervis)

lõuna regionaalosakond

+372 5593 7141

[email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked]
<[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 9. mai 2025 14:09
Adressaat: Liis Kukk <[email-masked]>
Koopia: [email-masked]; [email-masked];
[email-masked]
Teema: Terviseameti 02.05.2025 kirjas nr 9.3-2/25/2563-2 toodud
tingimuslikust kooskõlastusest

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Liis Kukk

Täname Terviseameti tagasiside eest. Olete andnud kaitsetööstuspargi riigi
eriplaneeringule tingimusliku kooskõlastuse. Palume täpsustada müra teemal
välja toodud soovitusi ja eelkõige kooskõlastamise tingimust, kuna meie
hinnangul on Terviseameti kooskõlastamise tingimus kehtivas seadusandluses
ette nähtust oluliselt rangem ja ei ole kooskõlastamisel kohustusliku
tingimusena rakendamiseks asjakohane ega proportsionaalne. Vajadusel (nt
kui järgnevalt toodud selgitused ei ole piisavad) oleme nõus oma
seisukohti selgitama koosoleku vormis.

Teie esitatud seisukohad ja meie toodud selgitused neile on esitatud
järgnevalt:

1. Esitatud seisukoht:

Vastavalt KeM määrus nr 71 lisa 1 (keskkonnaministri 16.12.2016 määruses
nr 71 (Lisa1) kohaselt rakendada müra piirväärtusena tööstusmüra
sihtväärtuseid.

Selgitus:

Juhime tähelepanu, et KeM määruse nr 71 lisa 1 normtasemete tabeli all
toodud punkti (punkt 3) täpne sõnastus on järgmine: „tehnoseadmete ning
äri- ja kaubandustegevuse tekitatava müra piirväärtusena rakendatakse
tööstusmüra sihtväärtust“.

Seega puudutab antud joonealune punkt äri- ja kaubandustegevuse tekitatud
müra ning eraldiseisvalt üksikute tehnoseadmete (nt soojuspumbad
elamupiirkondades) kavandamist, kuid ei puuduta suurte tööstusalade
kavandamist, mille osas kehtivad tavapärased KeM määrus nr 71 tööstusmüra
normtasemed, mis on toodud normtasemete põhitabelis.

Samuti on KeM määruse nr 71 lisa 1 normtasemete tabeli joonealuse
märkusena (tabeli all olev märge 5) välja toodud, et impulssmüra
piirväärtusena rakendatakse asjakohase mürakategooria tööstusmüra
normtaset, millest ka antud juhul lähtutakse. Impulssmüra põhjustavat
tööd, näiteks lõhkamine, rammimine jne, võib teha tööpäevadel kella
7.00–19.00.

Seega ei rakendu käesoleva eriplaneeringu puhul planeeringuala ümbruses
müraolukorra hindamisel tööstusmüra sihtväärtuse nõuded vaid tööstusmüra
piirväärtuse nõuded. Vastavalt KeM määrus nr 71 nõuetele rakendatakse
sihtväärtuse nõudeid uue müratundliku ala planeerimisel ning uus
planeeritav ala KeM määrus nr 71 tähenduses on väljaspool tiheasustusala
või kompaktse hoonestusega piirkonda kavandatav seni hoonestamata uus
müratundlik ala.

2. Esitatud seisukoht:

Amet on tutvunud esitatud planeeringu materjalidega ning kooskõlastab
tingimusega, et müra leevendamiseks rakendatakse tööstusmüra
sihtväärtuseid müra piirväärtusena. Müra kui keskkonnahäiringu
põhjustamist tuleb üldjuhul vältida, ent ülekaaluka avaliku huvi ja
mõistliku alternatiivi puudusel tuleb seda taluda. Siiski tuleb selle
vältimiseks ja vähendamiseks rakendada vajalikke meetmeid
(keskkonnaseadustiku üldosa seaduse § 10). Viidatud vältimispõhimõte
kehtib igas eluvaldkonnas, sealhulgas riigikaitselises tegevuses.

Selgitus:

Asjaolusid, miks tööstusmüra sihtväärtuse nõude rakendamine piirväärtusena
ei ole antud juhul asjakohane, on selgitatud eespool.

Lisaks võib välja tuua, et käesoleva eriplaneeringu puhul ei eeldata, et
inimesed peavad taluma normtasemeid ületavat müra ehk eriplaneering on
kooskõlas keskkonnaseadustiku üldosa seaduse § 10 tooduga. Juhime
tähelepanu, et vastavalt atmosfääriõhu kaitse seadusele (§ 56) on müra
piirväärtus suurim lubatud müratase, mille ületamine põhjustab olulist
keskkonnahäiringut ja mille ületamisel tuleb rakendada müra vähendamise
abinõusid. Planeeringu puhul on eesmärgiks seatud tööstusmüra piirväärtuse
nõuete täitmine kõigis olukordades (nii igapäevase tootmistegevuse puhul,
kui ka lõhkamispäevade korral), seega ei teki hetkel teada oleva
informatsiooni põhjal vajadust ülenormatiivse müra talumiseks. Aruandes on
ka välja toodud meetmed ja soovitused võimaliku mõju vähendamiseks.

Samuti on oluline rõhutada, et juhul, kui kavandatav tegevus lugeda
otseselt riigikaitseliseks tegevuseks (planeeringu lõppeesmärk on otseselt
seotud riigikaitselise tegevusega) ei teki vajadust rakendada KeM määruses
nr 71 toodud tööstusmüra nõudeid ning müra hindamisel saab lähtuda
militaarmüra regulatsioonis (Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus, juhend
kuupäevaga 07.08.2019) toodud soovituslikest normtasemetest, mis lubavad
suuremaid müratasemeid (nt müra hinnatud tase päeval (Ld) 65 dB) kui KeM
määrus nr 71 (määruse kohaselt on elamute puhul lubatud tööstusmüra
hinnatud taseme (Ld) piirväärtus 60 dB). Planeeringu mõju hindamisel võeti
antud juhul aluseks rangemad ehk KeM määrus nr 71 tööstusmüra nõuded (Ld
60 dB, sh impulssmüra korrektsioon +15 dB), kuigi kavandatava tegevuse
olemus (riigikaitsega otseselt seotud tegevused) lubaks ka teistsugust
lähenemist. Veelgi rangemate nõuete rakendamine ei ole antud planeeringu
ning kavandatava tegevuse iseloomu korral põhjendatud ja asjakohane.

Oleme valmis edasisele arutelule ja vajadusel täiendavatele kohtumistele,
et leida tasakaalustatud ja õiguspärane lahendus.

Heade soovidega

Indrek Sirp

Kaitsetööstuse arendamise erinõunik

Kaitseministeerium

717 0140 |  53 317 387  | [email-masked]
<mailto:[email-masked]>

Sakala 1 | 15094 Tallinn | Eesti

www.kaitseministeerium.ee
<https://kam.mil.intra/collaboration/DHO/Shared/Uue_töötaja_koolitus/www.k
aitseministeerium.ee>  |  <https://www.facebook.com/kaitseministeerium>  |
<https://www.instagram.com/kaitseministeerium/>  |
<https://twitter.com/kaitsemin>  |
<https://www.flickr.com/photos/kaitseministeerium_mod_estonia/>

*** AMETIALASEKS KASUTAMISEKS ***
Selles e-kirjas sisalduv teave (kaasa arvatud manused) on mõeldud
ametialaseks kasutamiseks ning seda võivad kasutada vaid e-kirja
adressaadid. E-kirjas sisalduvat teavet ei tohi ilma saatja selgelt
väljendatud loata edasi saata ega mistahes viisil kõrvalistele isikutele
avaldada. Juhul, kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu,
teavitage sellest koheselt saatjat ning kustutage e-kiri oma arvutist.

This e-mail and any attachments may contain sensitive and privileged
information. If you are not the intended recipient, please notify the
sender immediately by return e-mail, delete this e-mail and destroy any
copies. Any dissemination or use of this information by a person other
than the intended recipient is unauthorized and may be illegal.

*** AMETIALASEKS KASUTAMISEKS ***
Selles e-kirjas sisalduv teave (kaasa arvatud manused) on mõeldud
ametialaseks kasutamiseks ning seda võivad kasutada vaid e-kirja
adressaadid. E-kirjas sisalduvat teavet ei tohi ilma saatja selgelt
väljendatud loata edasi saata ega mistahes viisil kõrvalistele isikutele
avaldada. Juhul, kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu,
teavitage sellest koheselt saatjat ning kustutage e-kiri oma arvutist.

This e-mail and any attachments may contain sensitive and privileged
information. If you are not the intended recipient, please notify the
sender immediately by return e-mail, delete this e-mail and destroy any
copies. Any dissemination or use of this information by a person other
than the intended recipient is unauthorized and may be illegal.